Loading...
Graviditet och föräldraskap 2018-03-07T21:00:52+00:00

Graviditet och föräldraskap

Hormonella förändringar efter födseln kan få dig att känna dig trött, irritabel eller mycket känslig. Det som brukar kallas ”baby blues” går vanligtvis över inom några dagar utan särskild vård. Stöd och förståelse från dina nära och kära brukar räcka gott. Men om dessa symtom inte gått över efter flera veckor kan det vara ångest eller depression du upplever.

Symtom på ångest är densamma under graviditet och tidigt föräldraskap som någon annan punkt i våra liv. Det är vanligt att uppleva symptom på depression samtidigt som ångest.

Symtom på ångest

Symptomen på ångest är ibland inte så uppenbara då de ofta utvecklas gradvis. Du kanske redan känner dig lite mer orolig än vanligt, så det kan vara svårt att veta hur mycket ”för mycket” det är.

Om du upplever symtom på ångest själv eller märker några förändringar hos en vän eller familjemedlem som är gravid eller nyligen fått en bebis bör du söka professionellt stöd.

Jag kände mig bara så ledsen och ängslig över allting … Jag låg vaken på natten och väntade på att hon skulle gråta … sömnlösheten, ångesten, att inte kunna titta på nyheterna för att allting gjorde mig ledsen.

Tecken på att du kan uppleva ångest

  • Ångest eller rädsla som avbryter dina tankar och stör de dagliga rutinerna
  • Panikattacker – utbrott av extrem rädsla och panik som är överväldigande och känns svåra att ta kontroll över
  • Ångest och oro som är svåra att stoppa eller kontrollera
  • Ständigt känna sig irriterad, rastlös eller på ruinens brant
  • Har spända muskler, en kraftig bröstkorg och hjärtklappning
  • Har svårt att slappna av och / eller ta lång tid att somna på natten
  • Ångest eller rädsla som hindrar dig att gå ut med din bebis

Om du tror att din partner eller bebis skulle vara bättre utan dig eller om du har självmordstankar eller skadar dig själv eller din baby, ska du omedelbart söka professionell hjälp.

Ångest och depression kan ha en förödande effekt på en ny familj. Förutom att förneka föräldrarna den glädje som förväntas komma med en ny bebis, kan det innebära att ett  par känner sig som främlingar inför varandra.

Om din partner har ångest eller depression kan det vara svårt att veta hur man hjälper. Det kan tyckas som ingenting du försöker får dem att må bättre och du kan känna dig hjälplös och frustrerad som ett resultat.

Jag visste inte vad som hände. Hon var en helt annan person … Ingenting jag hjälpte … Jag kände mig helt förvirrad och förlorad.

Många pappor säger att en viktig vändpunkt är att förstå att ångest och depression är hälsotillstånd. Det är inte personligt – din partner väljer inte att agera annorlunda.

Känn igen tecknen

När allt är nytt och båda lider av sömnbrist kan det vara svårt att avgöra vad som är en ”normal” känslomässig reaktion på utmattning och utmaningar – och vad som kan vara tecken på att din partner upplever ångest eller depression.

Att lära sig om vad man ska leta efter är ett bra första steg.

Några frågor att fråga dig själv:

  • Hur mycket har de vänt sig innåt? Säger hon saker som ”Jag är en dålig mamma”, eller ”Mitt liv är hemskt”?
  • Hur negativ är hennes framtidsutsikter? (”Saker kommer aldrig bli bättre”)
  • Hur går de med vardagssaker? (t ex hushållsuppgifter, att komma ikapp med vänner)
  • Har detta pågått i mer än två veckor?

Det kan vara svårt för nya mammor att erkänna att de inte klarar av det. Hjälp din partner att förstå att ångest och depression är vanligt och inte ett tecken på personligt misslyckande.

Hur du kan hjälpa

  • Kom ihåg att du är en stödperson, inte en sjukvårdspersonal. Du behöver inte veta allt eller ge råd – hellre fokusera på att ge praktisk hjälp och emotionellt stöd.
  • Försök förstå att din partners uppleveler eller bekymmer är väldigt riktiga för den person som upplever dem.
  • Avvisa inte känslor eller bekymmer, även om du tror att dessa problem irrationella eller inte ståri proportion till situationen.
  • Det kan vara till hjälp att tänka på postnatal ångest eller depression som en kris som med stöd och behandling kommer att passera. Det betyder inte att det inte är allvarligt eller jobbigt – men det behöver inte vara för evigt.
  • Att ta hand om dig själv och din egen hälsa är verkligen viktigt och hjälper dig att vara det bästa stödet du kan vara för din partner. Det är viktigt att inse att det här är svårt för dig med – du är inte superman. Få stöd själv om du behöver det.

Saker att säg

Försökra din partner att de inte är ensamma och att det inte är deras fel, kan hjälpa dem att komma över känslor av skam och skuld, vilket ofta är ett viktigt steg mot att söka professionellt stöd.

Försök säga saker som:

  • ”Du behöver inte lida – om det blir för svårt kan du få hjälå.”
  • ”Du är inte den enda – många andra kvinnor går igenom det här.”
  • ”Detta är något som händer med dig. Det är inte ditt fel – det här är ett hälsotillstånd och det finns inget att skämmas över. ”
  • ”Ångest och depression går inte över av sig själv, du behöver stöd.”
  • ”Jag är här för dig, och vi kan gå igenom det tillsammans. Men om vi lämnar det blir situationen värre.”
  • ”Jag förstår att du inte kan se hur saker kan bli bättre, men många kvinnor har gått igenom detta och kommer ut på andra sidan.”

Vad man inte ska göra

Det finns många sätt att hjälpa din partner. Dessa är inte bland dem.

  • Ta saker personligen
  • Personer som upplever ångest eller depression kan ibland slänga ut dem som är närmast dem, eller säga negativa, skadliga saker som de inte nödvändigtvis menar. Känn igen när det är tillståndet som pratar och försök att inte ta det personligt.
  • Ta stora livsbeslut: nu är det inte den bästa tiden att fatta stora livsbeslut om saker som din relation, karriär eller ditt hus. Det finns gott om tid att göra förändringar i framtiden.
  • Försök att fixa saker: Du behöver inte lösa alla problem eller alltid ha ”rätt”. Det kan vara svårt att lägga detta åt sidan, speciellt om du är en ”problemlösare”, underskatta inte hur bra det är att helt enkelt lyssna.
  • Slå ner på dig själv: När ni blir frustrerada med varandra är det lätt att skylla på dig själv. Försök att stå kvar kampen mot ångest och depression. Acceptera att det ibland inte kommer hända, men det är hur du reparerar saker mellan dig som är viktigare.

Söker stöd

Ångest och depression hos nya mödrar går sällan bort på egen hand. Som tur är finns en rad effektiva behandlingar och vårdpersonal som kan hjälpa till. Med rätt stöd kommer din partner att återhämta sig och kan komma tillbaka för att njuta av livet.